Om onze ambities te kunnen bereiken, hebben we vier ontwikkellijnen bedacht.
- Samenwerken en verbinden in de regio.
- Visie op kansrijk adviseren regio NOF.
- Eenduidige en cyclische procedure voor advisering, overdracht, plaatsing en terugkoppeling.
- Vergroten van kennis en bewustwording rondom kansrijk adviseren binnen besturen, bij leerkrachten, ouders en leerlingen.
Acties en activiteiten
Deze ontwikkellijnen hangen nauw met elkaar samen, overlappen elkaar en versterken elkaar. We verbinden ook acties en activiteiten aan deze ontwikkellijnen. Daardoor zijn we namelijk in staat om de veranderingen te bewerkstelligen die nodig zijn om de cultuur in onze regio en de bestaande structuren in ons onderwijs positief te beïnvloeden. Dit maakt de weg vrij voor kansrijk adviseren.
De activiteiten die we organiseren hebben als doel om elkaar vaker te ontmoeten, volop kennis te delen, sterkere verbindingen tot stand te brengen en kortere lijntjes te spinnen, zodat we elkaar ook door het schooljaar heen gemakkelijker opzoeken en vroegtijdig sparren over waar we tegenaan lopen.
Platform voor ontmoeting
De PO-VO dag dient vanaf heden als platform voor ontmoeting, inspiratie, samenwerking en kennisdeling tussen de scholen in Noordoost-Fryslân. We werken hier samen aan bewustwording en we doen als Advisie ook informatie op over de hiaten die er nog zijn als het gaat om kansrijk kijken, adviseren en plaatsen. Hierop kunnen wij vervolgens weer inspelen met onze acties en activiteiten.
Trots
We mogen er trots op zijn dat in Noordoost-Friesland geld en menskracht beschikbaar is gemaakt om kansrijk kijken en kansrijk adviseren met z’n allen mogelijk te maken. We zijn allemaal trots op deze regio en op de manier waarop we elkaar hier als vanouds snel wisten te vinden en vasthouden: die verbinding willen we terug en daar werken we keihard aan.
We hebben de grootste kans op verandering en op impact maken als we deze ambitie samen als PO en VO volhouden. Samen zorgen we ervoor dat elke leerling op de juiste plek terechtkomt!
Regionale PO-VO dagen
Advisie heeft onder andere het initiatief genomen om twee keer per jaar PO-VO dagen te organiseren, om ontmoetingen tussen de scholen te faciliteren en ook zo meer samenwerking, verbinding en bewustwording over kansrijk adviseren te kunnen creëren. In februari en oktober 2024 zijn de eerste twee edities gehouden. Professionals uit het PO en VO kwamen samen en uitten de wens voor een betekenisvolle samenwerking en kennisuitwisseling tussen primair (PO) en voortgezet onderwijs (VO).
Ander aanbod
Op de tweede editie in oktober 2024 presenteerden ook VO-scholen met een iets ander aanbod zich aan alle aanwezigen. Om te weten waaruit leerlingen en ouders kunnen kiezen waar het VO-scholen betreft, is het nodig dat we als onderwijsveld van elkaar weten wat we bieden. Zo kunnen we, met een goede onderbouwing, samen de beste keuze maken voor elk kind.
Kansrijk adviseren is een regionale ambitie waar we samen voor gaan: deze overstijgt onze eigen belangen. Het maakt niet uit voor welke school de leerling kiest: we willen dat hij terechtkomt op de school die het beste bij hem past. Dan heeft hij de beste kans van slagen. We stappen daarvoor uit onze eigen schaduw. Om kansrijk te durven kijken, moeten we samen die kentering maken.
"We stappen uit onze eigen schaduw om ervoor te zorgen dat de leerling op de school terechtkomt die bij hem past."
Dat kunnen we omdat we allemaal het beste voor hebben met onze leerlingen: dat is waarom we in het onderwijs werken. We hebben een gedeelde passie en daarin vinden we elkaar. Als een plaatsing toch niet goed is gegaan, willen we weten wat we beter kunnen doen. En als we horen dat een leerling goed op zijn plek is, zijn we blij en trots dat we daar samen voor hebben gezorgd. Vanuit verbinding staan we met z’n allen achter het advies en de ondersteuning.
Wederzijds inzicht
Gevraagd naar hun belangrijkste verwachtingen van de dag, bleek dat de professionals die aanwezig waren bij de eerste editie vooral op zoek waren naar wederzijds inzicht en informatie-uitwisseling: in gesprek gaan met elkaar en de visie op kansrijk adviseren met elkaar delen. Er bleek behoefte te zijn aan meer inzicht in wat PO- en VO-scholen in de regio bieden, met een focus op speciale onderwijsbehoeften en een helder beeld van elkaars onderwijsprogramma's en werkwijzen. Hier is op de tweede editie, in oktober 2024, meteen op ingestoken.
Netwerken
Ook vroegtijdig contact, met de mogelijkheid om te netwerken, werd vaak genoemd tijdens de eerste editie: het opbouwen van een netwerk en het verbeteren van vroegtijdige communicatie tussen PO en VO wordt gezien als belangrijke voorwaarden voor een goede doorstroom en ondersteuning van alle leerlingen.
Leren van elkaar
Inspiratie opdoen en leren van elkaars ervaringen en successen wordt ook als waardevol gezien op zo’n regionale dag, evenals samen nadenken over verbeteringen voor de overgang van PO naar VO, een gemeenschappelijke visie en ambitie, evenals duidelijke kaders rondom kansrijk adviseren, om zo de talenten van leerlingen beter te kunnen ondersteunen.
"We hebben een grote behoefte om elkaar op te zoeken, met elkaar in gesprek te gaan en van gedachten te wisselen."
Rijke opbrengst
Kortom: we hebben een grote behoefte om elkaar op te zoeken, met elkaar in gesprek te gaan en van gedachten te wisselen. We willen van elkaar weten hoe we erin staan en vinden ook herkenning bij elkaar. Van de rijke opbrengst van deze bijeenkomsten leren we en zijn we een stap dichterbij ons doel: alle leerlingen op de juiste plek in Noordoost-Friesland.
Gelijke werkwijze
De eerste stap die we daarin zetten is werken aan een gezamenlijke structuur voor de aanmelding en overdracht van leerlingen vanuit het PO naar het VO. Niet alleen een digitale aanmelding op alle VO-scholen draagt daar aan bij, ook een uniforme werkwijze wat aanmeldformulieren en overdrachtsgesprekken betreft zorgt ervoor dat we het speelveld gelijk trekken. Een gelijke werkwijze die door alle scholen wordt gehanteerd, zorgt er bovendien mede voor dat we bewust gesprekken gaan voeren over kansrijk kijken naar groep 8 leerlingen en dat onze cultuur van onderadvisering verandert in een cultuur van kansrijk adviseren.
Eenduidige overdracht
We werken met Advisie aan professionalisering van de onderwijscultuur in onze regio. Om bij te dragen aan gelijke kansen voor alle leerlingen, trekken we als scholen in de regio onze structuren gelijk, waar het gaat om de overgang van PO naar VO. We moeten deze basis op orde hebben om gelijk en kansrijk naar elk kind te kunnen kijken.
Zelfreflectie
Kansrijk kijken vergt ook zelfreflectie binnen onze beroepsgroep: hoe kritisch zijn we zelf als we met elkaar in gesprek gaan over wat past bij een leerling? We mogen best ambitieus zijn en we hoeven niet per se de gebaande paden te bewandelen. Als een leerling bijvoorbeeld een bepaalde passie heeft voor een opleiding of beroep en er zelf van overtuigd is dat hij dat wil worden, dan kunnen we ons best doen die leerling daar in te ondersteunen.
Ook al past het op dit moment wellicht niet bij het uitstroomniveau op papier en is er misschien iets extra’s voor nodig: dat is juist het mooie van samen het gesprek aangaan. Onze rol is óók de route te laten zien die het doel van de leerling wél mogelijk maakt. Ook dat is kansrijk adviseren.
"Samen zorgen we ervoor dat elke leerling op de juiste plek terechtkomt!"