Uit onderzoek blijkt dat het ambitieniveau van ouders en verzorgers in Noordoost-Friesland gemiddeld lager is dan landelijk. En de adviezen die leerlingen in groep 8 krijgen voor het VO zijn lager dan de uitkomsten van hun eindtoetsen.
Leerlingen met lager opgeleide ouders hebben bovendien meer kans op een lager advies. En bij een dubbel advies (bijvoorbeeld: vmbo-tl en havo) wordt vaak het laagste advies gevolgd, om er maar voor te zorgen dat de leerling slaagt. Uit onderzoek blijkt dat dit onderadviseren vaak niet goed is voor de schoolloopbaan van de leerling, terwijl kiezen voor het hogere advies juist wel een positief effect geeft.
Daarnaast zien we in de praktijk dat voor sommige kinderen de toekomst al vast lijkt te liggen, bijvoorbeeld als opvolger in een familiebedrijf. Als dat eveneens de grote wens is van deze leerling, en dit past bij zijn talenten en vaardigheden, is dat mooi. Maar wij houden alle mogelijkheden open en maken ons sterk voor het belang van de leerling: zijn dromen, wensen én ondersteuningsbehoeftes staan bij ons voorop.
Daar kunnen we nog een behoorlijke slag in maken: er valt in onze regio zeker nog winst te behalen, waar het optimale kansen voor elke leerling betreft. Daar gaan we met z’n allen voor!
We maken ons sterk voor het belang van het kind. Er valt in onze regio zeker nog winst te behalen!
Samen ogen openen
We zorgen er natuurlijk voor dat we leerlingen en hun ouders en verzorgers daarin meenemen. Dat doen we op het PO onder andere door samen te praten over de talenten en behoeftes van het kind, en over (voorlopige) adviezen op basis van de scores en de schoolloopbaan van het kind.
Ook attenderen we bijvoorbeeld tijdig op open dagen van VO-scholen in de regio, zodat leerlingen, ouders en verzorgers weten wat er te kiezen valt en wat het aanbod is in Noordoost-Friesland.
Voor PO-scholen zelf is het eveneens belangrijk om te weten hoe dit aanbod eruit ziet: ook hier werken we aan, door elkaar actiever op te zoeken. Door activiteiten te organiseren zoals bedrijfsbezoeken leren we als PO- en VO-scholen, kinderen en ouders en verzorgers samen wat er ‘te koop is’ in onze regio. Zo openen we met z’n allen onze ogen voor alle mogelijkheden die hier voor leerlingen zijn.

